2e dag met Mattias Wan Zhong - Reisverslag uit Peking, China van Ronald,Alinde en Marijn Lier - WaarBenJij.nu 2e dag met Mattias Wan Zhong - Reisverslag uit Peking, China van Ronald,Alinde en Marijn Lier - WaarBenJij.nu

2e dag met Mattias Wan Zhong

Door: Alinde

Blijf op de hoogte en volg Ronald,Alinde en Marijn

11 November 2014 | China, Peking

Vandaag alweer dinsdag..de dagen vliegen hier voorbij, bijna iedere dag is er wel iets waar we naar toe moeten, of waar we aan moeten denken. De kids hebben een goede nacht gehad..van 20uur tot 7uur.Wij zelf iets minder, zo'n klein ventje naast je in bed, alle emoties en gebeurtenissen die nog door je hoofd spoken..maar goed liever wij wakker dan de kids: )
Maar eerst even over ons begin van de dag..we hadden de wekker gezet omdat we om kwart voor negen in de lodge moesten klaar zitten. Toen de wekker ging werd Marijn ook meteen wakker, en niet lang daarna Wan Zhong ook. eerst keek hij een poosje rond met zijn donkere oogjes, en niet lang daarna begon hij te huilen, zo'n klagelijk huiltje..zo sneu.. Net of het opeens tot hem doordrong dat hij niet in zn vertrouwde omgeving was. Maar meteen kwam hij naar z'n mama, strekte z'n armpjes uit en liet zich troosten. Even later was hij weer gezellig aan het rond huppelen en aan het rommelen met allerlei kleine potjes en tubes. Dus meteen na het aankleden op naar het ontbijt..geen idee wat onze kleine kerel gewend is om te ontbijten. Maar vanalles meegnomen van het buffet, eierpannenkoekjes, harde broodjes, bekertje yoghurt en een sapje. hij lust echt werkelijk alles. En hij redt zich prima met het eten en drinken. Sonja had ons bij de afreisbijeenkomst al gezegd dat de kindertjes met een schisis heel handig zijn met het eten en drinken, ..en dat blijkt.Hij is gewend om zelfstandig te eten en te drinken. Hij houdt met het drinken zn hoofd een beetje achterover en giet het dan achter in zn mond. Voor ons idee eerst nog wel een beetje eng, omdat zijn gehemelte nog open is. Maar het gaat hem prima af.
Dus wij stonden keurig kwart voor negen klaar in de lodge met ons nette pakkie aan. Komt Maikel binnen..ziet Ronald staan: "wow wow wow,are you going to get married ?" Dat was wel even een grappig momentje, hij had zelf nl. heel sportieve kleding aan. Nou ja het zag er in ieder geval goed uit met een stropdas voor (dankje pa voor het lenen haha). Het officiele overdrachtsmoment was zo gewiekst, een interview in het Engels. Heel veel papieren ondertekend, en met ruim een half uur stonden we weer buiten. We zagen de Amerikaanse moeder nog met haar adoptie zoon, we vroegen nog even over en weer hoe het gegaan was.. haar zoon had heel de morgen gehuild, ze moest er diep van zuchten..tja dan staat de taalbariere er wel tussen en kan je zo'n ventje dan nog weinig duidelijk maken. Eerst zaten ze in een ruimte naast ons, vanwege het huilen van het jongetje. Maar een tijdje later kwamen ze bij ons in de kantoorruimte, voor het interview. Het jongetje leek Wan Zhong te herkennen van gisteren en kon weer lachen (en misschien kennen ze elkaar nog wel van het kindertehuis..waarschijnlijk hebben ze wel allebei in een ander groepje gewoond)
Wan Zhong is heel handig in gebarentaal , hij wijst naar zn beker met drinken en zegt aah aah en doet zn mond open, slim bedacht voor zo'n ventje. Of als hij naar de wc moet wijst hij naar zn broek, dus dat was als snel duidelijk. Nu we weten dat hij zindelijk is lopen we regelmatig met hem naar het toilet en benoemen het woord WC steeds. Verder houdt hij van smijten met spulletjes, en tja wat doe je dan met zo'n ventje wat nog geen dag bij je is..we kregen gelukkig meteen al tips van Jane. Duidelijk zeggen No! en dat snapt Wan Zhong heel goed. Hij kijkt dan heel ondeugend en doet het graag nog even een keer. De kinderen hier in China krijgen weinig regels aangeboden volgens Jane..tja dat zal dan ook nog wel even duren voordat dat een beetje duidelijk is.
Vanmiddag nog een wandelingetje in het park gemaakt en terug door de stad.Het lijkt of Wan Zhong zich dan een beetje afsluit..zoveel indrukken. hij reageert dan nauwelijks op aanspreken. En kijkt een beetje verdrietig. Eenmaal op de hotelkamer was het weer een gezellige boel.
Nu liggen de brothers lekker bij elkaar in het grote bed, Marijn vond het niet leuk dat hij weer alleen in de kamer moest liggen. En tja hij moet opeens ook wel heel veel aandacht inleveren: ) Dus staan wij één van beiden ons plekje voor een nachtje maar af...
Morgen weer vroeg op, half negen klaar staan, we gaan naar het kindertehuis.De traktaties voor de kinderen en de kadootjes voor de verzorgers en directrice liggen klaar. We zijn heel benieuwd hoe de eerste paar jaar van Wan Zhong er hebben uitgezien..We hopen er kleine indruk er van mee mogen krijgen.. En zijn super dankbaar dat we er toegelaten worden. Alleen al om Wan Zhong er later van te kunnen vertellen.

• 11 November 2014 - 16:59

Lisette:

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met jullie zoontje en Marijn met je broertje.
    Wat een mooi kereltje hebben jullie gekregen.
    En de foto's zijn ook prachtig, mooi om zo jullie belevenissen daar in China te volgen.

Hartelijke groeten
    Evert en Lisette

• 11 November 2014 - 17:08

Nathan:

Hallo allemaal,

Nou jullie genieten bijzonder van dit kleine leuke kereltje. Wat een leuke naam heeft hij erbij gekregen.
    Marijn is er volgens ons ook helemaal mee in zijn sas.
    En Wan Zhong laat volgens ons heel veel rustig over zich heen komen.
    Heel bijzonder dat de band met hem en jullie zo heel goed gaat. Ze volgen jullie hier op de voet, gaan we nog even weer kijken mama en wat een leuk kindje ,schattig oh dat waren de reacties. En wat een leuke foto's

Hartelijke groeten van Nathan en familie

• 11 November 2014 - 17:11

Henk En Klazina. Lyanne Christian:

Hoi Fam lier

Wat fijn dat alles zo goed gaat!
    En wat een leuke foto,s weer.
    Marijn jij verzorgd je broertje goed hoor, jullie zijn echte maatjes.

Wat een een mooie verhalen steeds, we zitten elke dag weer te wachten op een verhaal en foto,s.

Heeeeel veel groetjes van deze kant.

Henk en klazina
    Lyanne christian

• 11 November 2014 - 17:48

Albert En Jenny:

Hoi jongelui,

Het gaat allemaal naar wens daar in China constateren wij.
    En WanZhong vindt het allemaal wel prima zo te zien. Of is het Mattias?
    Het was weer een leuk verslag.
    En het is een leuk, grappig ventje. Wees er maar blij mee.

Groetjes,
    Albert en Jenny

• 11 November 2014 - 19:30

Ruth Krale:

Marijn en familie,

Van harte gefeliciteerd met je broertje en jullie zoon.
    Een mooi jongetje hoor zo te zien.
    Vind je het leuk in China?

Groetjes Ruth Krale en fam

• 11 November 2014 - 19:58

Milou :

Hallo Familie Lier,

Wat een mooie en indrukwekkende verhalen Alinde wat schrijf je dat mooi.
    elke avond even kijken of er al weer wat nieuws geplaatst is.
    hopelijk blijft het goed gaan.
    en wat een prachtige foto's.

Groetjes Gerrie en Milou

• 11 November 2014 - 20:17

Janny Pruim:

Hallo lieve collega en natuurlijk de rest van de familie!!,

Wat een belevenis maken jullie mee en wat bijzonder dat wij hier in mogen delen,
    Elke dag volgen wij( ik en de rest van de familie) jullie belevenis en bekijken de foto's met een glimlach.
    Elke dag bij ons op de werkvloer wordt er over jullie gesproken, hoe ontroerend en mooi jij schrijft zus,
    en worden de foto,s nogmaals besproken,wat een mooi jongetje hebben jullie gekregen, en jullie hadden al een mooie zoon! Net zoals zovelen kijken we elke dag uit naar een nieuw verhaal en genieten in gedachten met jullie mee. Fijn dat het allemaal goed gaat en jullie volop kunnen genieten!
    Nog een hele leuke tijd daar, en we blijven jullie volgen.

groetjes janny

• 11 November 2014 - 22:02

Chantal:

Hoi Ronald en Alinde.

Gefeliciteerd met jullie zoon. Mooi om zo mee te kunnen lezen en kijken.

Marijn gefeliciteerd met je broertje. Die eikel die ik van je kreeg is vandaag met oma en mij mee geweest naar de dierentuin. Ik ben er zuinig op.

Groeten van Chantal

• 11 November 2014 - 22:11

Jannie Van Der Graaf:

Hallo beste mensen,

Van harte gefeliciteerd met jullie zoontje.
    Wat indrukwekkende verhalen. Heel bijzonder.
    Geniet van jullie zonen!

Groeten,
    Jannie vd Graaf

• 11 November 2014 - 22:24

Jan En Rensje:

Dag allemaal,
    Wat fijn dat het zo goed gaat allemaal. We kijken iedere dag weer uit naar een nieuw verslag van jullie belevenissen. Je beschrijft alles zo duidelijk, Alinde. De prachtige foto's onderstrepen je verhaal. Wat zorgt Marijn goed voor z'n broertje!
    Liefs uit Kampen

• 11 November 2014 - 22:50

Marja:

Hallo allemaal,
    Van harte gefeliciteerd met jullie zoontje en marijn met zijn broetje.
    Het is een hele onderneming voor jullie, maar we kunnen jullie mooie verhalen lezen en dat is zeer leuk hoe jullie dit beleven.
    Groetjes richard marja Jessica renate

• 12 November 2014 - 09:08

Marianne Habers:

Hallo allemaal,

Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie zoon en broertje. Wat een prachtig ventje!
    Fijn dat het zo goed gaat. En wat is Marijn lief en zorgzaam voor hem!
    Ik vind het elke dag weer mooi en ontroerend om jullie verhaal te lezen en de foto's te bekijken. Wat hebben jullie in één week tijd veel beleefd en indrukken opgedaan.
    Ik wens jullie verder een fijne tijd toe en geniet van jullie prachtige zonen!

Groetjes Marianne

• 12 November 2014 - 09:12

Stefan En Janneke:

Hallo daar,

Van harte gefeliciteerd met jullie zoontje. Wat een leuk mannetje. Mooie naam ook.

Geniet ervan!

Hartelijke groeten van Stefan , Janneke Tinka en Deborah

• 12 November 2014 - 11:01

Hennie De Weerd:

Hallo allemaal

Van harte gefeliciteerd met jullie zoon en broertje heel bijzonder en ontroerend om jullie belevenissen te volgen,mooi verslag maak jullie er elke keer weer van met schitterende foto,s
    Gr Hennie

• 12 November 2014 - 15:59

Henriet Compagner:

Hallo,

Ik hoorde gister dat het eindelijk zo ver is, jullie zijn in China.
    Jee wat bijzonder om mee te mogen lezen.
    (nu Jade niet meer bij Marijn in de klas zit krijg je niet alles meer mee)
    Hopelijk wennen jullie snel aan elkaar.

Groeten Henriet

• 12 November 2014 - 19:02

Rick En Steven:

Ha Marijn en verdere familie,

Ik vind het leuk om de foto's van jou te bekijken en jou samen met je nieuwe broertje te zien.
    Hij heeft ook een mooie naam van jullie gekregen. Je krijgt veel verhaaltjes leuk hè?
    We missen je wel een beetje op school.
    Groetjes van Rick

Het lijkt mij wel leuk om met stokjes te eten. Ik vind het wel heel leuk voor jou dat jullie samen een broertje uit China ophalen, hoop dat je het samen goed kan vinden en leuk kan spelen.
    Groetjes van Steven

Van harte gefeliciteerd met jullie zoon en broertje. We hopen dat hij zich gauw bij jullie mag thuis voelen. Heel leuk om al die verhalen te kunnen lezen en de foto's te zien. Nog fijne dagen in China en een goede terugreis toegewenst! Hartelijke groeten van de Fam. Compagner

• 12 November 2014 - 19:17

Dani:

hallo marijn
    Ik ben Dani.
    Wat heb jij een schattig broertje gekregen.
    Moet je hem nog voeren?
    Waar speelt hij mee?
    Heb je het reuze leuk?
    Mis je mij ook een beetje? Ik jou wel....
    Eet je ook wel patat in china?
    Weet je op school kijken we ook naar jou foto's.
    Zo ben je toch een beetje bij ons.
    Op je stoel staan nu tassen, en soms ook wel jou groepjesmand.
    totsiens ik ben benieuwt naar de volgende fotoos groetjes dani

• 12 November 2014 - 19:38

Rosalie Visscher:

Hallo Alinde en familie,

Van harte gefeliciteerd met jullie zoontje en broertje.
    Wat een mooi kereltje!
    Een hele fijne tijd toegewenst en geniet ervan.

Groetjes Rosalie

• 12 November 2014 - 19:50

Julian:

is je broertje lief hep je iets met hem gedaan?
    groetjes vanjulian

• 12 November 2014 - 20:19

Edith:

Hey Alinde en Familie!

Allereerst van Harte met dit mooie ventje!
    Wat een mooie, indrukwekkende verhalen, geweldig om te lezen..

Geniet nog van de tijd daar!

Groetjes, Edith

• 12 November 2014 - 21:29

Karin Van Veen:

Hallo Alinde en familie,

Van harte gefeliciteerd met jullie 2e zoon en Marijn met zijn broertje.
    Wat bijzonder om door je prachtige verhalen, dit speciale moment mee te kunnen beleven.
    Wat een mooi mannetje!
    Leuk om te zien hoe zorgzaam Marijn is met zijn broertje.
    Prachtig dat het zo snel zo goed gaat.
    Geniet van jullie prachtige zonen!

Lieve groet, Karin (en fam.)

• 13 November 2014 - 18:08

Michel En Fam. Benard:

Alleerst een felicitatie voor jullie zoontje en marijns broertje !
    Wat fijn om te horen en zien dat t goed is gegaan.
    Dat is vast erg spannend geweest en nog steeds...
    Geniet lekker om te wennen aan elkaar.
    Een fijne tijd nog in China

Groetjes fam. Benard

• 14 November 2014 - 11:11

Wanda En Fam:

Hoi mooi gezinnetje!

Gefeliciteerd met jullie zoon! Wat mooi om te lezen en te zien hoe het gaat bij jullie! Het zal inderdaad voor marijn ook een hele verrandering zijn. Wel fijn zeg dat marijn daarom ook mee mocht Wan Zhong op te halen!