En opeens de laatste dag alweer - Reisverslag uit Beijing, China van Ronald,Alinde en Marijn Lier - WaarBenJij.nu En opeens de laatste dag alweer - Reisverslag uit Beijing, China van Ronald,Alinde en Marijn Lier - WaarBenJij.nu

En opeens de laatste dag alweer

Door: Ronald en Alinde

Blijf op de hoogte en volg Ronald,Alinde en Marijn

22 November 2014 | China, Beijing

Allereerst willen we iedereen bedanken voor de reacties. We zijn heel ver weg, maar toch hadden we het gevoel dat iedereen dicht bij ons was, dat voelde heel warm voor ons! Ook Marijn keek iedere keer uit naar berichtjes die speciaal voor hem bestemd waren: )
En zo opeens is onze mooie reis alweer ten einde gekomen.. tweeënhalve week China. Zo ontzettend veel indrukken opgedaan!, daar kunnen we nog heel lang en heel fijn over terug denken. En als Wan Zhong wat groter is hem vertellen over zijn geboorte land, hoe mooi het daar was, hoe de mensen daar waren, hoe lief zijn "ouders" waren in het kindertehuis, wat een fijne groep reisgenoten we mee hadden. De cultuur is toch heel anders dan in Nederland. Iedereen is vriendelijk voor elkaar. Ook in het verkeer, er wordt heel veel getoeterd (ook uit voorzorg hebben we al gemerkt) maar niemand wordt eigenlijk boos op elkaar. De gezinnen lijken hier voor en met elkaar te zorgen, opa's en oma's zie je veel met kleinkinderen. Hele families samen op stap, met opa en oma erbij (hoe oud ze soms ook zijn!). Dan wordt je warm van binnen, zo is het vast ook bedoeld, samen er voor elkaar zijn..
En dan zaterdagavond 21:00 klaar staan om naar het vliegveld te gaan. We zijn benieuwd hoe het zal gaan, ruim 10uur vliegen. En ons kleine mannetje houdt nog niet zo van stil zitten.. We nemen van alles mee in de tas, en dan komt het vast goed. Tja en hoe maak je zo'n klein ventje duidelijk dat we naar huis gaan.. weer een verandering. Er is voor hem in kleine twee weken ook zoveel veranderd, van kindertehuis naar hotel, een paar keer vliegen. Maar wel fijn dat we dat we straks weer thuis zijn, kunnen we iets meer structuur aanbrengen. Op een hotelkamer lukt dat gewoon niet helemaal. En dan we moeten zelf weer voor eten zorgen, onze eigen spullen daarna weer opruimen..dat was wel even heerlijk hier, geen omkijken naar.
Marijn geniet steeds meer van het uitgebreide ontbijtbuffet, en probeert ook iedere keer wat nieuwe dingetjes. Vrijdagavond lekker uit eten geweest met zn allen, speciaal pekingeend besteld. Zelfs Marijn heeft er van gegeten (het vlees in een sausje dopen, stukje komkommer erbij en dan in een heel dun pannenkoekje wikkelen)..Het eten was behoorlijk scherp, maar Wan Zhong at er van alsof het niks voorstelde. Wij moesten steeds een slokje drinken nemen om te blussen, maar hij had er geen problemen mee. En is het waarschijnlijk ook gewend om het te eten.
Vrijdag met de taxi naar de New Marked geweest, een hele grote winkel (4 verdiepingen) met heel veel kraampjes. Tjonge jonge wat een getrek aan ons, iedereen wilde zijn spullen aan prijzen bij ons.. en dan moest je nog zien af te dingen, want als je het voor 20% van de prijs mee nam, dan hadden ze nog goed verkocht. Dat zijn wij helemaal niet gewend natuurlijk.. maar na een poosje begonnen wij het al aardig te leren, en hebben leuke spulletjes opgescharreld. En zaterdag maar es zien waar we zin aan hebben, onze allerlaatste dag..
Vanmorgen bij het ontbijt nog aanstaande adoptie ouders gesproken uit Nederland. Heel fijn, zij gaan a.s. maandag hun kindje ophalen. We herkenden ze meteen nog van een bijeenkomst van Wereldkinderen. Zo herkenbaar allemaal, hoe zal de overdracht straks gaan, hoe zal ons kindje op ons reageren.. Dingen waar wij ook allemaal mee liepen anderhalve week geleden.. Het lijkt al veel langer geleden allemaal. Wan Zhong die helemaal onderdeel is geworden van ons leven, die heel lief is, graag wil knuffelen, een kleine boef is, heel veel heeft geleerd in een week. Zn grote broer die heel blij is met hem! We zijn er allemaal ontzettend dankbaar voor en hebben hem daarom ook de naam Mattías erbij gegeven, een geschenk van God.

• 22 November 2014 - 07:25

Tietie:

Lieve mensen!
    Geniet van jullie laatste dag in China en een hele goeie terugreis gewenst! En dan lekker genieten thuis! Bedankt dat we mochten meelezen met deze reis, echt heel bijzonder!
    Elke keer met een brok in de keel.
    Marijn jij had ook mooie verhalen, succes op school volgende week!
    Liefs Tietie

• 22 November 2014 - 09:10

De Veijertjes:

Hoi Luitjes,

Ja en dan is de laatste dag alweer aangebroken van jullie in China! Wij reisden enthousiast met jullie mee in alle verhalen die jullie hebben geschreven, mooi om te lezen hoe jullie dit allemaal ervaren hebben.

De verhalen van Marijn zijn ook mooi om te lezen. Marijn, heb jij WanZhong al geleerd om Nederlands te praten? Jij vertelde aan buurman Albert, nou dan leert hij wel hoor, wij moeten wel 10 uur in het vliegtuig zitten!!!!! Wij zijn benieuwd wat je hem allemaal al hebt geleerd!!!!! Nu kun je in het vliegtuig hem lekker voorlezen en samen plaatjes kijken, kleuren, spelletjes doen, dit is vast gezelliger dan de heenreis met papa en mama alleen!
    Rest ons nog jullie een voorspoedige reis te wensen. En wij kijken met met heel veel belangstelling uit naar ons nieuwe buurjongetje WanZhong.

Groetjes aan allen.

Albert en Jenny

• 22 November 2014 - 10:39

Gert En Marja:

Lieve allemaal,
    Een hele goede reis en een warm welkom in Nederland.
    Het zal een onvergetelijke zondagmorgen worden voor veel mensen.
    We hopen jullie binnenkort te zien en wachten op een uitnodiging.
    Maar eerst bijkomen van alles en Wanzhong laten wennen aan Staphorst. De vriendjes van Marijn staan te springen denken we......
    Liefs van ons

• 22 November 2014 - 10:45

Fam Hokse:

Hallo Ronald, Alinde, Marijn en Wan Zhong

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met jullie zoon en broertje. Mattias Wan Zhong, Mooie naam. We hebben de verhalen met belangstelling en soms ook met ontroering gelezen. Zo hebben wij ook veel indrukken opgedaan van het land. Marijn we vonden jou verhaaltjes ook heel leuk. We zien elke keer hoe blij en lief je met Wan Zhong kunt spelen en hem veel kunt leren. We wensen jullie nog een fijne dag en een voorspoedige terugreis naar Staphorst waar we elkaar dan een keer mogen ontmoeten. WanZhong ook een goede reis naar jou nieuwe THUIS!!! Allemaal de hartelijke groeten van: Henk en Jenny, Renate en Alina

• 22 November 2014 - 13:07

Fam Mussche:

Hallo Buurtjes,

Met genoegen jullie verhalen gelezen,mooi geschreven en wat hebben jullie veel meegemaakt de afgelopen weken. Al die indrukken en een andere cultuur. Als ik dat zo lees kunnen wij Nederlanders er een voorbeeld aan nemen. Voor Marijn ook een hele belevenis, Marijn jij hebt denk ik heel veel te vertellen op school en aan je vriendjes. Rest ons jullie een hele goede terugreis en een behouden thuiskomst morgen.

Hartelijke groeten
    Evert Lisette en Alwin.

• 22 November 2014 - 13:27

Nathan:

Hallo Ronald, Alinde, Marijn en Wanzhong,

Jullie allemaal een hele goede terugreis toegewenst en een behouden thuiskomst.
    Marijn heeft heel wat te vertlellen als hij weer op school is.
    Heeft Marijn al zin om weer naar school te gaan ?

En heerlijk thuis verder genieten van jullie boys. Dat komt vast goed.

Groet Roelof, Henriët , Nathan, Jaron en Marjolein

• 22 November 2014 - 13:52

Suzan, Jeroen, Stef En Tessel:

Hallo Alinde, Ronald, Marijn en WanZhong,

We vonden het erg leuk om jullie mooie verhalen en belevenissen van deze bijzondere reis te mogen lezen. We wensen jullie een hele goede terug reis en een warm welkom op schiphol en thuis. Geniet van elkaar!

Liefs,
    Suzan, Jeroen, Stef en Tessel

• 22 November 2014 - 13:55

Jan En Rensje:

Dag allemaal,
    En dan is opeens jullie reis naar en door China voorbij! Wij hebben genoten van jullie verslag, iedere keer weer. We keken er naar uit. En de mooie foto's die jullie verhaal onderstreepten. We hebben het gevoel dat we heel dicht bij jullie waren. Dank, dat we mee mochten lezen en kijken. We hebben ook genoten van jouw verslag Marijn, prachtig! En wat kun jij leuk met hem spelen, je bent echt een grote broer. Je kunt hem vast mooi voorlezen en Nederlandse woordjes leren en nog veel meer!!!!
    We wensen jullie een heel goede terugreis en een behouden aankomst thuis, met z'n vieren!
    Liefs uit Kampen

• 22 November 2014 - 14:10

Fidom:

Hoi familie,

En nu weer terug naar huis, jullie eigen ritme weer te voorschijn halen. Wij wensen jullie een goede reis terug! Marijn, de groetjes van Mauricius!

Fam. fidom

• 22 November 2014 - 14:10

Fidom:

Hoi familie,

Fam. fidom

• 22 November 2014 - 15:59

Alie:

hallo allemaal

Jullie zijn al weer op het einde van jullie Chinareis!
    Wat hebben jullie veel gezien en meegemaakt zeg.
    We vonden het erg mooi om iedere keer jullie verhaal te lezen, prachtig hoe je het iedere
    keer weer zo mooi vertelde!!
    Wij wensen jullie een goede reis terug en lekker genieten in jullie eigen huis!
    groetjes van de Muldertjes.

• 22 November 2014 - 16:23

Juf Groen:

Nihou Marijn, papa en mama van Marijn en Wan Zhong,

Nog even en het vliegtuig zal opstijgen. Een goede vlucht en een behouden landing toegewenst!
    Je zult wel even moeten wennen Marijn. Straks weer gewoon naar school in plaats van wandelen op de Chinese muur. s' Avonds weer boerenkool met worst eten in plaats van aparte hapjes proberen met een slokje drinken na.
    We zullen het heel fijn vinden als het plaatsje op de achterste rij weer bezet zal zijn. Vrijdag hebben de kinderen hun rapport meegekregen. Vorige week dinsdag hebben we taaltoets 4 gemaakt en D.V. dinsdag a.s. hopen we rekentoets 3 te maken. Daarbij zijn de tafels van 2, 5 en 10 nogal belangrijk. Dus . . . als je je een beetje verveelt in het vliegtuig .. Dan kun je vast even oefenen. Maar krijg daar geen buikpijn van hoor!!! We zullen samen wel even overleggen hoe we dat gaan doen. Dat komt zeker goed. Ik vertel jou dit alleen maar om even te laten hoever we ongeveer zijn.

We hopen elkaar gauw terug te zien!

Groeten voor jullie viertjes van ons uit Nieuwleusen.

• 22 November 2014 - 17:20

Marianne Habers:

Hallo familie,

Alweer de laatste dag in China. Ik heb genoten van jullie verhalen en vond het heel bijzonder dat we zo op deze manier met jullie konden meeleven.
    Ik wens jullie een hele goede reis toe en dat jullie thuis straks lekker met z'n vieren kunnen gaan genieten!

Groetjes Marianne

• 22 November 2014 - 17:22

Ewout:

Goede reis naar huis. Kom je gauw weer op school om te vertellen hoe het was in china. En over wan zhong.
    Groetjes van ewout

• 22 November 2014 - 20:31

Diana.Buist:

Lieve allemaal.
    Op weg naar Nederland. Whan zong op weg naar zijn nieuwe thuis!
    Met soms tranen in mn ogen heb ik jullie verhalen gelezen. Wat indruk wekkend allemaal. Zelfs Sanne vroeg;.mama heeft alinde het kindje al opgehaald?
    Een hele goede vlucht naar Nederland en een mooi onthaal op schiphol waar vast veel van jullie dierbaren.zullen zijn.

Lieve groetjes Diana

• 22 November 2014 - 20:52

Janny Pruim:

lieve mensen,

een eind gekomen aan een reis waar jullie maanden naar hebben uitgezien,
    een lang verwachte wens die is uitgekomen,
    en wij mochten hierin meeleven en mee lezen, hoe bijzonder!!!
    we wensen jullie een goede en voorspoedige reis,
    en straks heerlijk genieten van jullie kids.

veel liefs van de pruimpjes.

• 22 November 2014 - 21:27

Anoeska:

Hey

Jullie zijn als goed is onderweg na het vliegveld voor jullie terugreis
    Heb elke dag even op de site gekeken wat jullie mee gemaakt en beleeft hebben.
    En dat was elke keer weer een heel mooi "verhaal"
    Jullie hebben veel mogen zien en mee mogen maken.
    Leuk (waardevol) voor Wanzhong om later als hij ouder is te mogen vertellen e.d.
    Hoop dat jullie een goede reis hebben en een fijne thuiskomst.
    Hoop dat Wanzhong zich gauw thuis zou voelen. Maar met jullie liefde moet dat vast goed komen
    Wens jullie Gods zegen en kracht/wijsheid toe bij het opvoeden van jullie zoontjes.

Liefs Anoeska

p.s. 'k kijk uit na de vervolg verhalen (wat zich in Nederland afspeelt)

• 23 November 2014 - 18:46

Janny:

Hallo Fam. Lier
    Ik wens jullie allemaal veel geluk en alle goeds toe.
    Wat een mooi en fijn gevoel zal dit jullie geven.
    Alles gelezen (tranen liepen vaak over de wangen).
    Lieve groetjes Janny kroesen.

• 23 November 2014 - 22:52

Jennie P :

Prachtig om mee te mogen lezen met jullie verhaal .
    alle goeds gewenst met jullie kids .

Liefdevolle groet jennie